afb. Marcel Maas
Als je vanaf de Parade de Kerkstraat inloopt, is de eerste straat aan de linkerkant de Korte Putstraat. Schuin tegenover deze straat is een steegje met de naam Achter den Engelschen Pispot. Het bevindt zich aan de Kerkstraat tussen de huisnummers 36 en 38. 's Avonds is het steegje afgesloten met een open, ijzeren hek. De vormgevers, Bart van Hoogen en Tinneke Reybroek, wonnen er in 1999 de B.N.A. Publieksprijs mee. Het hekwerk bij het onbenoemde steegje tussen Gasselstraat 16 en 18 kent een gelijksoortig ontwerp. Eigenlijk heette een ánder, verdwenen dwarsgangetje op dit steegje Achter den Pispot, vernoemd naar het huis De Waterpot, waarachter het lag. Het begin van de huidige Achter den Engelschen Pispot is overkluisd, daarnaast heeft het vijf steunbogen. De ruimte tussen de twee laatste steunbogen is opgevuld met een vloer. Tussen 1629 en 1811 was het een vluchtweg van schuilkerk 'Roomsche Kerk in de Kerkstraat', bediend door Predikheren, onder wie pater Gerardus Wassenberg, afgebroken in 1970. De schuilkerk was toegewijd aan de H. Anna, moeder van Maria. Tot in het begin van de 20ste eeuw stond het in verbinding met het niet meer bestaande steegje Achter de vergulde Ploeg. Tegenwoordig loopt het dood op een binnenplaatsje en is het de enige toegang tot een moderne stadsvilla. In de loop der eeuwen heeft het steegje verschillende andere namen gehad, onder andere Achter de Tromp, Trompengangske, Achter de Gouden Rijder, Anthony van Hintemstraatje, Wassenbergstraatje en tenslotte de helder klinkende naam waaronder het nu bekend staat. |
ACHTER DEN ENGELSCHEN PISPOT. In de Kerkstraat. Heet eigenlijk Trompengangske, (naar het hoekhuis), alsook Wassenbergstraastje. Een dwars-gangetje, dat vroeger van hier uit, achter de huizen De Waterpot en de Waterkraan schoot, is het eigenlijk Achter den Pispot". | 77 |
1999 |
Jo HendriksMoette nou toch's kijke. Een straatje met een rare naam: Achter den Engelschen PispotKringNieuws 3 (1999) 14-15 |
|
1999 |
Jo HendriksReactie op 'De Engelsche Pispot'KringNieuws 5 (1999) 14 |
5211 KG 7..7